ІНКЛЮЗИВНИЙ ДИЗАЙН: УНІВЕРСАЛЬНИЙ ПІДХІД ДО ОНЛАЙН-НАВЧАННЯ

ІНКЛЮЗИВНИЙ ДИЗАЙН: УНІВЕРСАЛЬНИЙ ПІДХІД ДО ОНЛАЙН-НАВЧАННЯ

На сайті Times Higher Education опубліковано статтю «Готуйте навчальні онлайн-матеріали так, щоб вони підходили усім».

На сайті Times Higher Education опубліковано статтю «Готуйте навчальні онлайн-матеріали так, щоб вони підходили усім».

У ній автори з Сінгапурського технологічного інституту діляться практичними порадами щодо створення цифрових навчальних ресурсів із урахуванням різноманітних способів навчання, стилів сприйняття інформації та особливостей потреб студентів, щоб зробити онлайн-освіту дійсно доступною та ефективною для широкої аудиторії. Університетське онлайн-навчання вже давно перестало бути одноформатним: деякі студенти працюють за чітким розкладом у відокремленому просторі, інші — навчаються динамічно, у різних часових поясах або навпаки, мають обмежений доступ до освітніх ресурсів. Щоб урахувати таку різноманітність, дизайн навчальних матеріалів має бути гнучким і адаптованим, поєднуючи текст, відео, зображення й інтерактивні елементи — усе в одному інтегрованому інтерфейсі. Такий підхід дозволяє студентам обирати формат, що найкраще відповідає їхнім потребам і не обмежує їх одним фіксованим способом сприйняття інформації.  Автори рекомендують використовувати інтерактивні веб-сторінки, в яких поєднано різні формати контенту, а також інтегровані елементи від сторонніх сервісів, наприклад інтерактивні панелі або вікторини. Такі сторінки дають змогу студентам самостійно обирати, чи дивитись відео, читати текст, переглядати зображення чи взаємодіяти з інструментами симуляції. Це відповідає принципам універсального дизайну навчання, спрямованим на підтримку різних стилів навчання. У статті також йдеться про практичні аспекти упровадження таких рішень: від використання редакторів у системах управління навчанням до розроблення власних шаблонів і компонент із мінімальною потребою в програмуванні, що дозволяє академічному персоналу створювати адаптивний контент навіть без глибоких технічних навичок. Дизайн навчального модулю має враховувати не лише технічні вимоги, а й принципи педагогіки, зокрема – структурування матеріалу так, щоб підтримувати залучення студентів і досягнення високих навчальних результатів. Не можна нехтувати і зворотнім зв’язком та аналітикою: застосування специфікації Experience API дозволяє відстежувати взаємодію студентів з контентом на різних пристроях та в різних форматах, аналізувати, коли увага знижується й коригувати дизайн навчальних матеріалів на основі реальних даних. Такий підхід сприяє підвищенню якості навчання та кращому розумінню потреб аудиторії. Адаптивний і продуманий дизайн онлайн-матеріалів дозволяє університетам створювати інклюзивне й мотивуюче навчальне середовище, яке підтримує студентів із різними стилями навчання і роблячи освітній процес більш доступним та ефективним для всіх.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/bAxZf

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини  #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_TimesHigherEducation

2025-12-15
Поширити
ПОЗАЧЕРГОВА ДЕРЖАВНА АТЕСТАЦІЯ НАУКОВИХ УСТАНОВ І ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

ПОЗАЧЕРГОВА ДЕРЖАВНА АТЕСТАЦІЯ НАУКОВИХ УСТАНОВ І ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Міністерство освіти і науки України оголосило про старт позачергової державної атестації наукових установ та закладів вищої освіти в частині провадження ними наукової (науково-технічної) діяльності.

Міністерство освіти і науки України оголосило про старт позачергової державної атестації наукових установ та закладів вищої освіти в частині провадження ними наукової (науково-технічної) діяльності.

Атестація відбуватиметься у межах графіку, затвердженого наказом МОН від 28 листопада 2024 року № 1675 та охопить шість наукових напрямів: аграрно-ветеринарний, біомедичний, гуманітарно-мистецький, інженерно-технологічний, природничо-математичний, суспільний. Участь у першій хвилі атестації можуть взяти наукові установи та заклади вищої освіти, які станом на грудень 2025 року потребують проходження державної атестації, але не брали участі у черговій (базовій) державній атестації, що проводилася МОН у 2024-2025 роках. У межах першої хвилі позачергової атестації визначено такі звітні періоди: 2019-2023 роки – для аграрно-ветеринарного та суспільного напрямів; 2020-2024 роки – для біомедичного, гуманітарно-мистецького, інженерно-технологічного та природничо-математичного напрямів. Атестація проводиться відповідно до «Методики оцінювання ефективності наукової (науково-технічної) діяльності наукових установ та закладів вищої освіти», затвердженої наказом МОН від 21 жовтня 2024 року № 1485 (зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 20 листопада 2024 року).  Перша хвиля позачергової атестації розпочнеться 11 грудня 2025 року. Подання документів здійснюватиметься через профільний модуль «Державна атестація» Національної електронної науково-інформаційної системи URIS. Заявку на участь в атестації можна подати до 12 січня 2026 року.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/Uga4w, https://nauka.gov.ua/information/atestat/, https://qrpage.net/qr/Zzpdi, https://qrpage.net/qr/TwObj

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-12-15
Поширити
ЗАТВЕРДЖЕНО ТИПОВУ ОСВІТНЮ ПРОГРАМУ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ ІЗ  БЕЗБАР’ЄРНОСТІ

ЗАТВЕРДЖЕНО ТИПОВУ ОСВІТНЮ ПРОГРАМУ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ ІЗ  БЕЗБАР’ЄРНОСТІ

Міністерство розвитку громад та територій України затвердило «Типову освітню програму підвищення кваліфікації «Фахівець із безбар’єрності»».

Міністерство розвитку громад та територій України затвердило «Типову освітню програму підвищення кваліфікації «Фахівець із безбар’єрності»».

Це має збільшити кількість підготовлених фахівців у сфері доступності, які зможуть кваліфіковано проводити якісну оцінку безбар’єрності різних типів будівель і споруд й сформувати  базис для запуску нової спеціалізованої підготовки у закладах вищої освіти починаючи з 2026 року. Програма розроблена у співпраці з провідними профільними університетами країни та погоджена Міністерством освіти і науки.  Вона визначає єдині стандарти відповідних освітніх програм із підвищення кваліфікації. Програма складається з п’яти навчальних модулів, які охоплюють усі ключові аспекти фізичної безбар’єрності: теоретична частина (законодавча складова, основні положення державної політики зі створення безбар’єрного простору в Україні, міжнародний досвід); практична частина (моніторинг та оцінка ступеня фізичної безбар’єрності об’єктів урбанізованого середовища – транспортної інфраструктури, вулично-дорожньої мережі, об’єктів благоустрою тощо); підготовка звітів (підготовка звітів обстеження та надання фахових рекомендацій щодо забезпечення фізичної безбар’єрності об’єкта).  Пройти відповідне навчання зможуть фахівці, які вже мають освітній рівень бакалавра за спеціальностями «Архітектура та містобудування» або «Будівництво та цивільна інженерія». Підтвердженням здобуття компетентності «Фахівець із безбар’єрності» стане сертифікат, виданий освітнім закладом за результатами підвищення кваліфікації.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/kqs9j, https://qrpage.net/qr/Ou1G9

Фото: Мінрозвитку

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини #НРАТ_Інклюзивність

2025-12-15
Поширити
РІШЕННЯ АТЕСТАЦІЙНОЇ КОЛЕГІЇ МОН

РІШЕННЯ АТЕСТАЦІЙНОЇ КОЛЕГІЇ МОН

11 грудня 2025 року відбулось чергове засідання атестаційної колегії Міністерства освіти і науки України.

11 грудня 2025 року відбулось чергове засідання атестаційної колегії Міністерства освіти і науки України.

Було прийнято низку рішень, пов’язаних з кар’єрним розвитком українських дослідників – від захисту дисертації до публікаційної активності та присвоєння вчених звань. Зокрема, затверджено рішення про присудження 138 наукових ступенів і присвоєння 558 учених звань. На підставі рішення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти одну особу позбавлено наукового ступеня через встановлений у визначеному законом порядку академічний плагіат. Призначене проведення додаткової експертизи на предмет виявлення текстових запозичень без посилання на джерело. Утворено докторські ради на новий термін та внесено часткові зміни до складу чинних рад з урахуванням результатів державної атестації. Оновлено «Перелік наукових фахових видань України», у т.ч.  5 вітчизняних видань переведено до категорії «А» у зв’язку з їх індексацією у міжнародних науковометричних базах даних (Scopus  і WoS) та 11 видань переведено з категорії  «А» до «Б», 13 видань вилучено з «Переліку…».  Це дозволить підтримувати високі стандарти публікаційного середовища й стимулювати міжнародну видимість та якість  досліджень українських учених. Наказ МОН від 11.12.2025 № 1618 «Про затвердження рішень атестаційної колегії Міністерства освіти і науки України від 11.12.2025 щодо присвоєння вчених звань та присудження наукових ступенів» доступний на офіційному сайті Міністерства освіти і науки України.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/5bTft, https://qrpage.net/qr/pGC1h

Фото: МОН

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Бібліотекарям #НРАТ_НауковіВидання_новини #НРАТ_АкадемДоброчесність_новини

2025-12-15
Поширити
ОЕСР: РИНОК МІКРОСХЕМ

ОЕСР: РИНОК МІКРОСХЕМ

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала аналітичний документ «Ринок мікросхем: географічне розподілення потужностей з виробництва кремнієвих пластин» із серії «Документи ОЕСР з науково-технічної та промислової політики».

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала аналітичний документ «Ринок мікросхем: географічне розподілення потужностей з виробництва кремнієвих пластин» із серії «Документи ОЕСР з науково-технічної та промислової політики».

У ньому зазначається, що підвищення стійкості ланцюга створення вартості напівпровідників вимагає кращих та більш детальних даних для того, щоб політики могли своєчасно виявляти залежності й вузькі місця та краще реагувати на потенційні збої у цьому сегменті. У документі  проводиться картування глобальних потужностей з виробництва напівпровідникових пластин, щільності технологічних вузлів, технологій виробництва та бізнес-моделей  на основі нової бази даних ОЕСР, яка гармонізує інформацію про світові потужності з виробництва напівпровідникових пластин, спираючись на таксономію напівпровідників, розроблену у 2024 році. Представлений аналіз, заснований на цій базі даних показує обмеженість можливостей взаємозамінності виробництва, що створює вузькі місця, які можуть посилювати вплив збоїв у поставках та обмежувати вжиття заходів щодо їх усунення. Підвищення стійкості глобального ланцюжка створення вартості у напівпровідниковій галузі вимагатиме подальшої співпраці між країнами та спільної роботи над диверсифікацією з метою зниження системних ризиків.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/UMeot, https://qrpage.net/qr/0KjCW, https://doi.org/10.1787/02dbd028-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-12-15
Поширити
ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ В УНІВЕРСИТЕТАХ: ВІД ТЕХНОЛОГІЙ ДО РЕАЛЬНОГО ВПЛИВУ

ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ В УНІВЕРСИТЕТАХ: ВІД ТЕХНОЛОГІЙ ДО РЕАЛЬНОГО ВПЛИВУ

На сайті Times Higher Education опубліковано статтю «Як університети можуть використати ШІ та цифрові інструменти для забезпечення впливу».

На сайті Times Higher Education опубліковано статтю «Як університети можуть використати ШІ та цифрові інструменти для забезпечення впливу».

У ній автори розглядають, яким чином заклади вищої освіти можуть не просто упроваджувати штучний інтелект у свою діяльність, а перетворювати цифрові технології на дієві інструменти для посилення навчання, наукової діяльності та суспільного впливу.  Цифровізація не є механічним процесом додавання нових інструментів до усталених процесів, – вона впливає на саму природу навчання й наукової роботи. Цифрові технології дозволяють автоматизувати рутинні завдання, підсилювати персоналізовану підтримку студентів, оптимізувати дослідницькі процеси й розширювати доступ до освітніх ресурсів, особливо для тих, хто навчається або працює віддалено. Справжній ефект від цифрової трансформації з’являється, коли університети ставлять у центр перетворень саме людину (студента, викладача), а не просто «вмикають» новий інструмент. Технології мають допомагати людям глибше розуміти матеріал, ефективніше співпрацювати та творити нові знання, а не замінювати традиційні педагогічні підходи. Прикладами можуть слугувати використання цифрових рішень для автоматизації системи аналізу даних про навчання, які допомагають виявляти слабкі місця в програмах й адаптувати їх до потреб різних груп, або інтеграція ШІ до адміністративних процесів для зменшення поточного навантаження на викладачів, вивільнення ресурсів для викладання й наукової роботи. Технології сприяють більшій інклюзивності: студенти з різними потребами можуть користуватися адаптивними платформами, які підлаштовують освітній контент під індивідуальні стилі навчання. Також успішне використання ШІ  та різноманітних цифрових інструментів потребує посиленої уваги до етики, справедливості та безпеки даних. Тому університетам важливо не лише впроваджувати інструменти, а й розробляти політики їх відповідального використання. Цифрові та ШІ-технології мають величезний потенціал для освіти, досліджень і наукових обмінів, але цей потенціал розкриється на повну силу лише за умови, що цифрові рішення поєднуються з чіткою стратегією, підпорядковуються освітній меті та мають «людську» складову інновацій.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/RQEBV

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини  #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_TimesHigherEducation

2025-12-12
Поширити
ГРОМАДСЬКЕ ОБГОВОРЕННЯ ПРОЄКТУ УТВОРЕННЯ ДЕРЖАВНОЇ УСТАНОВИ «ЦЕНТРАЛЬНИЙ ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИЙ ЦЕНТР»

ГРОМАДСЬКЕ ОБГОВОРЕННЯ ПРОЄКТУ УТВОРЕННЯ ДЕРЖАВНОЇ УСТАНОВИ «ЦЕНТРАЛЬНИЙ ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИЙ ЦЕНТР»

Міністерство освіти і науки України пропонує для громадського обговорення проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання утворення та організації діяльності державної установи «Центральний інклюзивно-ресурсний центр».

Міністерство освіти і науки України пропонує для громадського обговорення проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання утворення та організації діяльності державної установи «Центральний інклюзивно-ресурсний центр».

Документ підготовлений задля нормативного врегулювання практичних дій зі створення єдиної системи управління, методичного супроводу та моніторингу якості інклюзивного навчання. ним пропонується створити державну установу «Центральний інклюзивно-ресурсний центр» (ЦІРЦ) з віднесенням її до сфери управління МОН;  внести зміни до Положення, затвердженого постановами Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 р. № 545 та від 22 серпня 2018 р. № 617; закріпити за ЦІРЦ функції з упровадження єдиних підходів до якості послуг, організації підвищення кваліфікації та супервізії фахівців, здійснення методичної та експертної підтримки (включно з розглядом складних випадків оцінки), а також аналізу звітності ІРЦ; встановити, що ІРЦ та центри підтримки інклюзивної освіти є підзвітними ЦІРЦ. Зауваження та пропозиції до зазначеного проєкту можна подати до 26 грудня 2025 року.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/6EJ0A, https://qrpage.net/qr/tuqDi

Фото: МОН

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_обговорення  #НРАТ_Освітянам_обговорення #НРАТ_Інклюзивність

2025-12-12
Поширити
ЕКОНОМІКА ТА OPENDATA

ЕКОНОМІКА ТА OPENDATA

Вийшов черговий випуск підкасту «Хроніки відкритих даних», з яким можна ознайомитись на ютуб-каналі ДіяВідкритіДані.

Вийшов черговий випуск підкасту «Хроніки відкритих даних», з яким можна ознайомитись на ютуб-каналі ДіяВідкритіДані.

Він присвячений тому, як саме відкриті дані використовуються у фінансовому секторі та відображають реальний стан економіки, споживання, заощадження, кредити, ціни та бізнес в Україні. Слухачі дізнаються, що інфраструктура даних Національного банку є фундаментом для розуміння економіки країни, у чому полягає суперсила даних,  про цінність  поєднання оперативних щоденних показників та глибоких масивів статистики, що в сукупності дозволяє бачити миттєву реакцію ринку на події, а також аналізувати глобальні тренди. Експерти  розповідають про те, як розвивалась сфера відкритих даних у Нацбанку України;  які дані збирає регулятор та як вони допомагають бізнесу й державі в ухваленні управлінських рішень; як дані дозволяють побачити зміни в економіці; чому статистика ринку праці перестала відображати реальність.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/RV8OL, https://www.youtube.com/@OpenDataUA/videos, https://www.youtube.com/watch?v=tZyT6LjlI-w

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ВідкритіДані #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини #НРАТ_ОсвітаОнлайн

2025-12-12
Поширити
ОЕСР: УПРОВАДЖЕННЯ МАЛИМИ ТА СЕРЕДНІМИ ПІДПРИЄМСТВАМИ ТЕХНОЛОГІЙ ШІ

ОЕСР: УПРОВАДЖЕННЯ МАЛИМИ ТА СЕРЕДНІМИ ПІДПРИЄМСТВАМИ ТЕХНОЛОГІЙ ШІ

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Упровадження ШІ малими та середніми підприємствами: дискусійний документ ОЕСР для G7».

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Упровадження ШІ малими та середніми підприємствами: дискусійний документ ОЕСР для G7».

У ньому зазначається, що технологія штучного інтелекту має значні перспективи для підвищення продуктивності бізнесу та інновацій, зокрема – серед малих та середніх підприємств. Однак використання ШІ ними є значно нижчим, ніж серед великих фірм у всіх країнах G7. Цей розрив між великими фірмами та МСП очевидний у всіх технологіях та застосуваннях ШІ. Наразі в ОЕСР частка великих фірм, які використовують ШІ (40%) утричі перевищує частку малих фірм (12%). Галузеві відмінності яскраво виражені, причому інформаційно-комунікаційні технології та професійні послуги є лідерами у впровадженні ШІ як в усьому світі, так і в країнах G7. Загалом рівень упровадження ШІ фірмами зростає, але залишається відносно низьким порівняно з іншими цифровими технологіями. Упродовж 2020-2024 років частка фірм, які використовують ШІ, зросла з 5,6% до 14% у країнах-членах ОЕСР. У 2025 році прискорення впровадження ШІ серед МСП було названо ключовим пріоритетом. У документі розглядаються дані щодо поширення ШІ в економіках G7, розриви між МСП та великими фірмами, вводиться таксономія МСП, що впроваджують ШІ (на основі цифрової зрілості, складності використання та сфери застосування) та подаються пропозиції щодо розроблення політики, узгодженої з потребами бізнесу. Документ ілюструє різні шляхи упровадження ШІ та визначає ключові чинники, які сприяють успішному використанню ШІ серед МСП. Урядам необхідно прискорити упровадження ШІ серед МСП та активно сприяти цифровій трансформації через реалізацію диференційованих стратегій підтримки.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/DuiAu, https://qrpage.net/qr/CyGTD, https://doi.org/10.1787/426399c1-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-12-12
Поширити
ОЦІНЮВАННЯ НАУКИ: ДИСКУСІЯ ПРО МАЙБУТНЄ RESEARCH EXCELLENCE FRAMEWORK-2029

ОЦІНЮВАННЯ НАУКИ: ДИСКУСІЯ ПРО МАЙБУТНЄ RESEARCH EXCELLENCE FRAMEWORK-2029

На сайті Times Higher Education опубліковано статтю «REF- куди далі?».

На сайті Times Higher Education опубліковано статтю «REF- куди далі?».

У ній автори аналізують поточний стан Research Excellence Framework (REF) — базової системи оцінювання якості досліджень у Великій Британії та обговорюють, як має розвиватися REF у контексті викликів, з якими зіштовхнулася наукова спільнота. REF, який має визначати якість досліджень і розподіляти фінансування, був тимчасово відтермінований на три місяці, щоб дозволити дослідникам і фінансовим органам переглянути підходи та узгодити їх з пріоритетами уряду. Ця пауза викликала активні дискусіїв академічній спільноті: одні наполягають на збереженні вже напрацьованих елементів, включно з оцінюванням культури досліджень (People, Culture and Environment), інші вважають, що система стає надто складною і ресурсомісткою. Зокрема, скорочення ваги деяких компонентів оцінювання PCE може допомогти зосередитися на справді значущих результатах, уникнувши бюрократії й перенавантаження університетів. З іншого боку, для спрощення структури REF потрібно зменшивши кількість панелей, скоротивши вимоги до документів і більш широко застосовувати кількісні метрики там, де це можливо і доцільно. REF повинен лишатися не лише механізмом розподілу фінансування, а й інструментом формування культури досліджень, що підкреслює цінність інновацій, міждисциплінарної співпраці та підтримки дослідників на різних етапах кар’єри. Нинішня пауза — це не лише затримка, а й гарна можливість для системної рефлексії, – перегляду критеріїв, знаходження балансу між якісними описами й вимірюваними показниками, переосмислення ролі REF у розвитку наукової екосистеми Великої Британії. Дискусія про майбутнє REF 2029, що розгорнулась, не надала чіткої відповіді на всі  гострі питання і свідчить про необхідність шукати баланс між довірою до процесу оцінювання, його прозорістю та практичною цінністю для університетів.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/uzNMc

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини  #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_TimesHigherEducation

2025-12-11
Поширити