НАВИЧКИ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДЛЯ МАЙБУТНІХ УНІВЕРСИТЕТСЬКИХ БІБЛІОТЕКАРІВ

НАВИЧКИ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДЛЯ МАЙБУТНІХ УНІВЕРСИТЕТСЬКИХ БІБЛІОТЕКАРІВ

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Іньлінь Чен «Навички штучного інтелекту для майбутніх університетських бібліотекарів».

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Іньлінь Чен «Навички штучного інтелекту для майбутніх університетських бібліотекарів».

У ній наголошується, що співробітники бібліотек закладів вищої освіти повинні  мати знання та відповідні навички щодо того, як етично та ефективно допомагати студентам і науково-педагогічним працівникам у використанні інструментів штучного інтелекту. Важливо від самого початку  закладати у здобувачів освіти фундаментальні основи у цій сфері, адже в епоху стрімкого поширення інструментів штучного інтелекту змінюються майже усі процеси – проведення досліджень, доступу до інформації, виконання аналітичних розробок, підготовки резюме тощо. Отже, бібліотечним фахівцям необхідні упевнені навички ефективної взаємодії з ШІ для покращення бібліотечних послуг, а також підтримки дослідників в їхній адаптації до нових методологій, формування нової інформаційній грамотності. Необхідно обговорювати з читачами подвійну роль штучного інтелекту. Необхідні інвестиції в розвиток бібліотечних систем на базі штучного інтелекту, здійснення стратегічної інтеграції ГШІ у бібліотечні послуги з урахуванням пропозицій від ІТ-фахівців, науковців, освітян, студентів, інших зацікавлених осіб. Так  бібліотекарі стануть не лише інформаційними експертами, а й важливими посередниками та навігаторами у сфері штучного інтелекту. Вони підтримуватимуть розвиток грамотності у галузі штучного інтелекту, його етичне використання, залишатися на передовій позиції з поширення знань у цифрову епоху.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/4KFo5

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Бібліотекарям

2025-06-20
Поширити
THE IMPACT RANKINGS 2025

THE IMPACT RANKINGS 2025

Британська рейтингова агенція Times Higher Education презентувала результати щорічного глобального рейтингу закладів вищої освіти «University Impact Rankings 2025».

Британська рейтингова агенція Times Higher Education презентувала результати щорічного глобального рейтингу закладів вищої освіти «University Impact Rankings 2025».

Рейтинг покликаний показати реальний вплив вищої освіти на розвиток суспільства та досягнення 17 цілей сталого розвитку ООН. Він оцінює досягнення університетів щодо ЦСР, які входять до їхніх стратегічних документів, а також ступінь виконання заявленої стратегії.  Методологія рейтингу базується на даних Elsevier щодо досліджень, соціально орієнтованих програм, впливу на суспільство, управління ресурсами, розвиток партнерств тощо. При складанні нинішнього видання світового рейтингу було оцінено діяльність 2526 університетів зі 130 країн.  Лідерами стали Університет Сіднею (Австралія),  та Університет Ейрлагну (Індонезія). Взагалі азійські університети стали найкращими при дослідженні окремих Цілей сталого розвитку та за сукупністю результатів.  У рейтингу також оцінювались дані 55-ти українських університетів, кращими з яких стали Сумський державний університет, Міжрегіональна академія управління персоналом (МАУП), Полтавський державний медичний університет.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/Q6g3Nhttps://ukrintei.ua/y/QQeIz, https://ukrintei.ua/y/rCU9y

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ЦСР_SDG #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-06-20
Поширити
ОПИТУВАННЯ ЩОДО ВПЛИВУ ДОСЛІДЖЕНЬ, ТРАНСФОРМАЦІЙНИХ УГОД ТА ВІДКРИТОГО ДОСТУПУ

ОПИТУВАННЯ ЩОДО ВПЛИВУ ДОСЛІДЖЕНЬ, ТРАНСФОРМАЦІЙНИХ УГОД ТА ВІДКРИТОГО ДОСТУПУ

Видавничий відділ Асоціації наукових бібліотек, Американської бібліотечної асоціації разом із світовим лідером у видавничій справі, освіті й дослідженнях Wiley запрошує долучитись до анонімного опитування з питань оцінювання впливу наукових досліджень, розвитку трансформаційних угод та просування відкритого доступу.

Видавничий відділ Асоціації наукових бібліотек, Американської бібліотечної асоціації разом із світовим лідером у видавничій справі, освіті й дослідженнях Wiley запрошує долучитись до анонімного опитування з питань оцінювання впливу наукових досліджень, розвитку трансформаційних угод та просування відкритого доступу.

Опитування проводиться у рамках дослідницького проекту, покликаного визначити поточний стан, тенденції та перспективи інституційних стратегій, пов’язаних із забезпеченням видимості досліджень, впливом та просуванням відкритого доступу, обізнаності, сприйняття та підтримки з боку бібліотекарів та інституцій публікацій відкритого доступу, а також їх фінансування. Результати опитування будуть систематизовані Choice та Wiley й оприлюднені для широкого ознайомлення. Заповнити анкету можна до 18 липня 2025 року.

Детальніше: https://www.choice360.org/https://ukrintei.ua/y/tz2HS

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Бібліотекарям #НРАТ_ВідкритаНаука #НРАТ_ВідкритаДані #НРАТ_НауковіВидання_новини

2025-06-20
Поширити
ОЕСР: ФОРМУВАННЯ НАДІЙНОГО ШІ

ОЕСР: ФОРМУВАННЯ НАДІЙНОГО ШІ

У блозі Організації економічного співробітництва та розвитку опублікований матеріал  «Формування надійного ШІ: перші висновки з Хіросімської системи звітності щодо штучного інтелекту».

У блозі Організації економічного співробітництва та розвитку опублікований матеріал  «Формування надійного ШІ: перші висновки з Хіросімської системи звітності щодо штучного інтелекту».

У ньому наголошується, що системи штучного інтелекту дедалі більше інтегруються в економічне та суспільне життя, отже питання їхньої надійності, безпеки та впливу стають надзвичайно актуальними. Для їх вирішення країни G7 у 2023 році започаткували Хіросімський процес щодо ШІ (HAIP), у рамках кого розроблений міжнародний кодекс поведінки для організацій, що розробляють передові системи ШІ.  Для підтримки упровадження цього кодексу ОЕСР співпрацює з експертами урядових, бізнесових, наукових кіл та громадянським суспільством, зокрема – в частині  розроблення й запровадження добровільної системи звітності. Ця система спрямована на сприяння прозорості, стимулювання взаємного навчання та узгодження розвитку штучного інтелекту з демократичними цінностями й спільними глобальними інтересами. Пілотний проект звітності апробовано у 2024 році та офіційно запущено в роботу у лютому 2025 року під час Французькому саміту дій у сфері штучного інтелекту. У публікації наводяться висновки експертів ОЕСР з першої хвилі організаційних звітів, поданих через систему HAIP. А саме: перелік показників та відомості про учасників процесу (від великих технологічних компаній до малих дослідницьких інститутів), структура звітності; шляхи вирішення проблем та усунення ризиків тощо. Запровадження звітності HAIP є важливим кроком до більшої прозорості та підзвітності у розробці передових систем штучного інтелекту. Добровільно розкриваючи свої методи роботи, організації не лише зміцнюють довіру громадськості, але й допомагають у формуванні спільного розуміння того, як відповідальний штучний інтелект виглядає на практиці. ОЕСР продовжуватиме співпрацю з партнерами щодо вдосконалення структури звітності, підтримки організацій-учасниць та розширення охоплення спостережень.

Детальніше; https://oecd.ai/en/wonk/haip-reporting-insights

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-06-20
Поширити
ЗАХИЩЕНЕ ВІД ШІ ОЦІНЮВАННЯ ПРОЕКТІВ

ЗАХИЩЕНЕ ВІД ШІ ОЦІНЮВАННЯ ПРОЕКТІВ

На сайті Times Higher Education опублікована стаття «Оцінювання проектів, захищене від штучного інтелекту, завдяки адаптації до контексту». 

На сайті Times Higher Education опублікована стаття «Оцінювання проектів, захищене від штучного інтелекту, завдяки адаптації до контексту». 

У ній наголошується, що оцінювання  студентських проектів, які базуються на реальних кейсах, специфічних для конкретної установи, допомагає знизити надмірну залежність від ГШІ, вимагаючи від здобувача освіти розмірковування, співпраці, критичного мислення та усного захисту. Автори з власного досвіду пропонують поради щодо розробки ефективного оцінювання. Більшість студентів стали покладатись на штучний інтелект під час виконання письмових завдань, а коли йдеться про принципово важливі компоненти перевірки лінгвістичної компетентності це означає, що дискурсивні есе на 1000 слів, які раніше використовувалися для визначення рівня володіння мовою, наразі стали нежиттєздатними. Акцент потрібно робити на творчому та контекстно-орієнтованому оцінюванні для залучення студентів на особистісному рівні. Отже, необхідне оцінювання на основі проектного навчання, що завершується комбінованим письмовим груповим завданням та індивідуальним тестом з усного мовлення.  У статті пояснюється, чому саме вибір авторів впав саме на проектне навчання; як адаптувати критерії оцінювання; якою має бути винагорода за контекстуальну обізнаність. Зрештою, навчальна програма та система оцінювання, перероблені з метою запобігання надмірній залежності від ГШІ, переключають увагу учнів з використання цього інструменту виконання письмових завдань на активну взаємодію з необхідністю вирішення контекстуального проблемного завдання. Немає сенсу карати за використання штучного інтелекту, достатньо так спрямувати завдання, щоб не було сенсу у ГШІ.  Залишаючись у курсі подій, реагуючи оперативно та гнучко, можна адаптувати оцінювання результатів навчання на основі проектів.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/vsBN8

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-06-19
Поширити
НАЦІОНАЛЬНИЙ КООРДИНАТОР МІЖНАРОДНОГО КОНСОРЦІУМУ EIFL

НАЦІОНАЛЬНИЙ КООРДИНАТОР МІЖНАРОДНОГО КОНСОРЦІУМУ EIFL

На сайті Державної науково-технічної бібліотеки України розміщена інформація про те, що з травня 2025 року ДНТБ офіційно виконує функції національного координатора Консорціуму Electronic Information for Libraries.

На сайті Державної науково-технічної бібліотеки України розміщена інформація про те, що з травня 2025 року ДНТБ офіційно виконує функції національного координатора Консорціуму Electronic Information for Libraries.

EIFL є міжнародною некомерційною організацією, яка працює з бібліотеками, університетами та науковими установами у 38 країнах Європи, Азії та Африки. Вона підтримує доступ до знань і сприяє сталому розвитку наукової комунікації, надає бібліотекам, університетам та науковим установам безкоштовний або пільговий доступ до ліцензованих ресурсів – міжнародних електронних баз даних та інформаційних платформ. У рамках цієї програми передбачено знижки або повне скасування оплати за обробку наукових статей при публікації у відкритому доступі. Ще один напрямок роботи підтримка реформи авторського права на національному та міжнародному рівнях, посилення ролі бібліотек у відстоюванні справедливої та збалансованої системи авторського права. Базове завдання – всебічне сприяння відкритому доступу, зокрема – підтримка політик відкритого доступу, створення та розвиток інституційних репозитаріїв, підтримка видань, що функціонують за моделлю відкритого доступу. Окремий напрямок –  інноваційна програма для публічних бібліотек, спрямована на розвиток громад через бібліотеки, які впроваджують інноваційні технологічні рішення. Наразі EIFL надає безкоштовний доступ до провідних світових електронних ресурсів (проєкт діятиме до кінця грудня 2025 року). Це партнерство відкриває нові можливості для науковців, студентів, бібліотекарів та викладачів України в частині розширення доступу до сучасної наукової інформації, підтримки відкритої науки та участі у глобальних ініціативах.

Детальніше: https://dntb.gov.ua/news/238953991f67, https://eifl.net/page/our-partners

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Бібліотекарям #НРАТ_ВідкритаНаука #НРАТ_ВідкритаДані

2025-06-19
Поширити
ПЕРЕТВОРЕННЯ ІДЕЙ НА СТАРТАПИ

ПЕРЕТВОРЕННЯ ІДЕЙ НА СТАРТАПИ

На сайті Європейської Комісії у розділі «Європейський освітній простір. Якісна освіта та навчання для всіх» опубліковано матеріал «Перетворення ідей на стартапи: підприємництво в Європі».

На сайті Європейської Комісії у розділі «Європейський освітній простір. Якісна освіта та навчання для всіх» опубліковано матеріал «Перетворення ідей на стартапи: підприємництво в Європі».

У ньому наголошується, що Європа – прекрасне місце для навчання та початку чогось нового, багато студентів використовують час навчання в університетах не лише для отримання ступеня, а й для втілення своїх ідей в успішні підприємницькі проєкти. В Європі інновації починаються в університеті: студенти найчастіше створюють стартапи у галузі технологій, сталого розвитку та охорони здоров’я. Для цього університети надають підтримку у вигляді центрів підприємництва, бізнес-інкубаторів та програм акселерації, забезпечуючи студентів наставниками, тренінгами з презентацій та пошуку фінансування на ранніх стадіях. Початок бізнесу під час навчання вимагає ретельного планування, особливо якщо йдеться про іноземних студентів зі студентською візою. Втілювати свої ідеї в життя можна незалежно від того, чи починається бізнес зараз, чи розвиваються навички для його запуску пізніше. Європа пропонує гарне середовище для розвитку. Це – ресурси кампусу, можливість формування мережі корисних контактів, допомога у дослідженнях, ініціатива Erasmus для молодих підприємців. Остання допомагає подолати початкові перешкоди на шляху до започаткування та ведення бізнесу, одночасно сприяючи міжнародному зростанню та діловим партнерствам. Багато європейських країн також пропонують національні візові схеми для стартапів, які підтримують міжнародних підприємців після закінчення навчання, що включають дозволи на проживання, наставництво та можливості фінансування.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/H8EcS, https://ukrintei.ua/y/7yI4k 

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ЄС #НРАТ_ЦСР_SDG #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-06-19
Поширити
ГРОМАДСЬКЕ ОБГОВОРЕННЯ ПРОЄКТУ ПРОФЕСІЙНОГО СТАНДАРТУ ЗА ПРОФЕСІЄЮ «ФАХІВЕЦЬ З БІБЛІОТЕЧНОЇ СПРАВИ»

ГРОМАДСЬКЕ ОБГОВОРЕННЯ ПРОЄКТУ ПРОФЕСІЙНОГО СТАНДАРТУ ЗА ПРОФЕСІЄЮ «ФАХІВЕЦЬ З БІБЛІОТЕЧНОЇ СПРАВИ»

Державне агентство України з питань мистецтв та мистецької освіти проводить громадське обговорення проєкту професійного стандарту за професією «Фахівець з бібліотечної справи».

Державне агентство України з питань мистецтв та мистецької освіти проводить громадське обговорення проєкту професійного стандарту за професією «Фахівець з бібліотечної справи».

Проєкт розроблено відповідно до пунктів 15 та 16 відповідного Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 травня 2017 року № 373 (із змінами).  У проєкті визначена мета діяльності за професією – забезпечення інформаційних, освітніх, культурних та інших потреб  користувачів бібліотек шляхом здійснення комплектування, організації та зберігання бібліотечного фонду; аналітико-синтетичного опрацювання документів; обслуговування користувачів, у т. ч. віддалених; соціокультурної роботи, популяризації читання як способу отримання знання та форми культурного дозвілля; застосування цифрових технологій та інструментів для професійної комунікації. Також визначені назви  професії та код (коди) підкласу (підкласів) (групи) професії згідно з Національним класифікатором України ДК 003:2010 «Класифікатор професій»;  назви документів, що підтверджує професійну кваліфікацію особи (Диплом молодшого фахового бакалавра за спеціальністю В13 «Бібліотечна, інформаційна та архівна справа» із записом про здобуту професійну кваліфікацію «Фахівець з бібліотечної справи»; Сертифікат про присвоєння/підтвердження професійної кваліфікації «Фахівець з бібліотечної справи»; інші документи, що підтверджують здобуття професійної кваліфікації «Фахівець з бібліотечної справи»). Зауваження та пропозиції до проєкту можна подати  до 4 липня 2025 року.

 Детальніше: https://ukrintei.ua/y/7UgY7, https://ukrintei.ua/y/U6peR, https://ukrintei.ua/y/bshb9  

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини  #НРАТ_Науковцям_обговорення #НРАТ_Освітянам_обговорення #НРАТ_Бібліотекарям

2025-06-19
Поширити
ОЕСР: ОБМІН НАДІЙНИМИ МОДЕЛЯМИ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ

ОЕСР: ОБМІН НАДІЙНИМИ МОДЕЛЯМИ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала аналітичний документ «Обмін надійними моделями штучного інтелекту з технологіями підвищення конфіденційності» із серії «Документи ОЕСР про штучний інтелект».

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала аналітичний документ «Обмін надійними моделями штучного інтелекту з технологіями підвищення конфіденційності» із серії «Документи ОЕСР про штучний інтелект».

У ньому наголошується, що технології покращення конфіденційності (PET) є критично важливими інструментами забезпечення довіри у спільних розробках та обміні моделями штучного інтелекту, що дозволяє захищати конфіденційність, інтелектуальну власність та убезпечувати інформаційний обмін. У цьому документі визначено два ключові типи випадків використання PET. Перший – це підвищення продуктивності моделей ШІ шляхом конфіденційного та мінімального використання вхідних даних за допомогою таких технологій, як довірені середовища виконання, федеративне навчання та безпечні багатосторонні обчислення. Другий – забезпечення конфіденційного спільного обміну моделями ШІ за допомогою таких інструментів, як диференціальна конфіденційність, довірені середовища виконання та гомоморфне шифрування. PET можуть зменшити потребу в додатковому зборі даних, сприяти партнерству з обміну даними та допомогти усунути ризики в управлінні ШІ, хоча й не будуть панацеєю у вирішенні проблем. Поєднання різних PET може допомогти компенсувати індивідуальні обмеження, але забезпечення збалансування корисності, ефективності та зручності використання залишається складним завданням. Уряди та регуляторні органи можуть заохочувати впровадження PET за допомогою відповідних політичних рішень, запровадження базових рекомендацій, створення регуляторних пісочниць та підтримки досліджень і розробок, що сприятиме створенню стійких ринків PET.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/08sHD, https://ukrintei.ua/y/wEzKw, https://doi.org/10.1787/a266160b-en .

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-06-19
Поширити
THE GREY JOURNAL ПЕРЕХОДИТЬ НА ВІДКРИТИЙ ДОСТУП

THE GREY JOURNAL ПЕРЕХОДИТЬ НА ВІДКРИТИЙ ДОСТУП

Проект відкритих даних The Grey Journal  (TGJ), який має 20-річну історію та 66 тематичних випусків і містить понад 400 журнальних статей у галузі сірої літератури, оголосив про відкритий доступ до свого контенту.

Проект відкритих даних The Grey Journal  (TGJ), який має 20-річну історію та 66 тематичних випусків і містить понад 400 журнальних статей у галузі сірої літератури, оголосив про відкритий доступ до свого контенту.

Прийнято рішення про присвоєння DOI для кожного випуску, створення інтегрованого пошукового інтерфейсу та відкриття даних усіх випусків на веб-сайті GreyNet. Це дозволить широкому колу зацікавлених осіб без обмежень та витрат на підписку познайомитись із  публікаціями, які стосуються різних аспектів сірої літератри. Цифровий ідентифікатор об’єкта DOI покращить видимість даних, дозволить забезпечити зручний і надійний пошук, а також відстеження цитування,покращить обмін даними, підтримає їх повторне використання, що в сукупності сприятиме розвитку  наукових досліджень та наукової комунікації.

Детальніше: https://www.greynet.org/thegreyjournal.html, https://greynet.org, https://ror.org/01pxfxj80, http://greyguide.isti.cnr.it/, https://ssh.datastations.nl/dataverse/root/?q=greynet, https://av.tib.eu/publisher/GreyNet%20International

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини  #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_НауковіВидання_новини #НРАТ_ВідкритаНаука #НРАТ_ВідкритіДані

2025-06-18
Поширити